Skyd med en laserpistol

En Micro:bit udstyret med en lyssensor kan påvirkes af en lysstråle fra diodelaseren. I dette tilfælde sidder lyssensoren inde i et hvidt hylster for bedre at påvirket af lysstrålen fra diodelaseren. Uden om det hvide hylster er der lavet et sort hylster for at undgå, at lyset i rummet påvirker lyssensoren.
Micro:bitten er programmeret således, at displayet skifter fra et kryds til en firkant hvis lyset fra laserpistolen rammen lyssensoren.

Eleverne skal selv lave nogle spilleregler:
Må man holde kontakten på laserpistolen inde hele tiden eller skal man hele til klikke med afbryderen, så der ikke konstant kommer en lysstråle?

Prøv at ændre programmet på forskellige måder:

Kan man få Micro:bitten til at tælle, hvor mange gange lysdioden er blevet “skudt” i løbet af fx et minut?

Hvordan kan man få en micro:bit til at en påvirke en DC-motor eller en servomotor på en eller anden måde, når lyset fra laserpistolen rammer lysdioden?

Materialer:

 

Sådan forbindes  laserdioden med kontakten og LiPo-batteriet.

 

Kredsløbsopstilling:

1.  Lyssensoren  i dagslys.

2.  Lyssensoren er i mørke og displayet skifter.

3. Lyset fra laserpistolen rammer lyssensoren og displayet skifter igen.

Programmering:

Videoklip: